Bakom stängda dörrar


Man brukar säga att när man är liten tror man att alla har det precis som man själv, och när man är vuxen är man den enda i världen i den sitsen. Men i vilket fack hamnar då de som vet att det som de blir utsatta för är fel? Vart hör man hemma om man sänder ut alla signaler och visar alla tecken som finns, på att man behöver hjälp, men alla väljer att inte se? Man blir lämnad ensam och tror inte att man någonsin kommer att få känna doften av frihet.


Bakom stängda dörrar handlar om en flickas kamp mot sin egen far, den handlar om familjens svek och myndigheternas passivitet. När Kristina är 14 år flyttar hon och hennes yngre bror från deras mamma i Norge till deras pappa i Sverige. Mycket snart börjar deras far, Franco, bete sig underligt. Han tar på Kristina på ett sätt han inte borde. Efter en kort tid börjar Franco misshandla Kristina och även utnyttja henne sexuellt. Hon vädjar och ber honom att sluta, men han har tagit makten och många hårda år ligger framför henne. Det dröjer inte länge innan Franco har hjärntvättat Kristina. Hon går inte i skolan längre eftersom hennes far kan lära henne allt hon behöver veta. Hon ska inte heller lämna lägenhetens trygghet. Hon blir fast. Deras hem förvandlas till en isolerad ö som är svår att ta sig både till och från. När Kristina slutar gå i skolan kopplas myndigheterna in. De gör många hembesök, men ingenting händer. Våldtäkterna fortsätter och det går till och med så långt att Kristina föder sin far två barn. Allt detta sker mitt framför ögonen på de människor vi tror ska kunna hjälpa oss i alla situationer.


Godkväll. nu sitter jag i datasalen igen. håller på och renskriver det jag skrivit på min bokanalys om Bakom stängda dörrar? någon som läst den? oerhört bra bok. verkligen läsvärd. det där var bara början på det jag skrivit, men just nu känns det faktiskt som att det kan bli ganska lyckat. hehe.

förut var jag på fritid och lånade tredje säsongen av desperate housewives. har lite ont i huvudet och känner mej hängig så jag orkar nog inte plugga lika mycket som jag hade tänkt, så då kan det ju vara bra att ha nåt annat att sysselsätta sig med. jag är nämligen för trött för att vara social ikväll. hehe.

nej, nu är det bäst att jag fortsätter innan jag tappar suget..

Kommentarer
Postat av: kats

Me n fy fan va hemskt...usch då... att sånt kan hända fan fan fan

Postat av: Emelia

Ja, den har man läst! Länge sedan dock men en riktigt bra bok, det är det verkligen!

2008-04-12 @ 07:44:07
URL: http://bloggis.se/emelia

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback